Fika, tack en de echte Zweden

27 januari 2015 - Sundsvall, Zweden

Hej vänner och familj,

Mijn eerste weken hier waren geweldig. Twee hartstikke leuke introductieweken gehad, met allemaal leuke activiteiten. Hierdoor de andere internationals en de stad goed leren kennen. Ook heb ik de Zweden en hun soms wat bijzondere gedragingen en karaktertrekken leren kennen.

De eerste woorden die je leert hier zijn “Fika”, dat is een kop koffie of thee met wat lekkers erbij. Dit vinden de Zweden erg belangrijk. Wat ze ook heel belangrijk vinden is het woord “Tack”. Dit betekent dankjewel en de Zweden zeggen het achter elke zin. Houdt iemand de deur voor je open? Tack. Biedt iemand je fika aan? Tack.

Tijdens de introductiedagen was er onder andere een barbecue in de sneThe songeuw. Verder is er een filmavond en een tacoavond geweest. En inderdaad, er werd gefeest. Veel gefeest. Op de laatste avond hadden we een groot en mooi diner in het Kårhuset, het studentenhuis. Hierbij kwamen de echte Zweden naar boven. Tijdens het eten, iedereen had zich mooi gemaakt, stonden er om de 2 minuten mensen op tafel om een lied te zingen en werd er veel op de grond gestampt. Zo netjes zijn ze dus helemaal niet.

Natuurlijk ben ik tussen alle gezelligheid door ook nog naar school geweest. Wel 2 (!) keer. Ik begin met het vak journalistiek, wat ik op maandag en woensdag van 10.15 tot 12.00 heb. Volgende week dinsdag beginnen mijn Zweedse lessen. Dit heb ik dan 1x in de week.

Verder is Zweden een prachtig land en ik zou jullie van harte aanbevelen om hier eens te komen kijken. In de winter is het inderdaad heel koud, ik begin -6 warm teSidsjön lake vinden, maar het is ook heel mooi met alle sneeuw. Mijn appartementje wordt steeds gezelliger. Er komen langzaam maar zeker allemaal kaartjes binnen. Erg leuk, want dat fleurt de boel meteen op. Ook mijn bank is er gelukkig.

Wil je ook een kaartje sturen? Dit is mijn adres:

Manon Divendal

Grönborgsgatan 13

852 37 Sundsvall

Ook de foto's heb ik geüpdatet. Ze staan weer onder het kopje foto's.

Hej då!

1. Wil:
    Hai Manon,
    Hartstikke leuk te lezen dat je je draai begint te vinden in het koude Zweden en dat je een leuke introductietijd hebt gehad. Hoewel koud ziet het er wel fantastisch uit met al die sneeuw.
    Veel succes met je school, de kou en de Zweden en tot je volgende bericht. Tack!
    Groetjes, Rob en Wil
  2. Lies van Straaten:
    28 januari 2015
    Hai Manon, wat leuk om al die verhalen van je te lezen, en wat 'n leuke introductietijd heb je daar, zo zal het ook snel wennen zijn, en de kou hou je buiten de deur met al die leuke mensen om je heen. Het ziet er prachtig uit met de sneeuw en de zon, geniet er maar van.
    Groetjes, Lies
  3. Theo en wil:
    28 januari 2015
    Hoi Manon leuk weer een nieuw berichtje ,wat is het daar toch mooi en fijn dat je al zo veel leuke mensen heb ontmoet .geniet er maar van .het lijkt me leuk de taal te leren ,succes daar mee .groetjes van Theo en Wil
  4. TAnte Gerda:
    9 februari 2015
    Hallo Manon .Al helemaal gewend en ook aan de kou .Ik ben blij dat hier de temperatuur weer wat oploopt .Wij zijn meer van de zomer,lekker buiten zitten .Fijn dat je het zo naar je zin hebt en al leuke meisjes hebt ontmoet .Jongens niet in beeld????.Er zijn al weer 4weken voorbij ,zit ik net te tellen ,in mijn agenda .Wat gaat het snel.MAnon we blijven je volgen en misschien heb je het zo druk dat je geen tijd hebt om wat op je reis blog te zetten ,is ook wel n goed teken .meisie veel plezier en gr van ons oom Cor en tante Gerda
  5. Lia:
    10 februari 2015
    Hi Manon, Gezellig dat je ons weer even 'update' . Nu moet je EN de hele tijd Engels spreken EN komt er ook nog Zweeds bij. Wel leuk natuurlijk. Je hebt nu de kans om het te leren en uit te proberen. Je bent al aardig gewend lees en hoor ik. Geniet er maar van. Er is weer een kaartje onderweg hoor :-)