Minuteman Missile National Historic Site

13 maart 2018 - Wall, South Dakota, Verenigde Staten

Hallo allemaal! Hier weer een update van onze belevenissen hier in Amerika. We schrijven dit stukje vanaf een camping in the middle of nowhere zonder water en wc, maar met Wi-Fi! (Onze enige redding naar de buitenwereld)

De laatste dagen hebben we ons goed vermaakt. We vertrokken uit Milwaukee om onze reis dwars door het land te beginnen. Onze eerste stop was Wisconsin Dells. Dit Dells is een stadje met alleen maar attracties van achtbanen tot indoor waterparken en noem maar op. Wij gingen opzoek naar de Lost Canyon Tours. Een rit met paard en wagen door de Canyons van Wisconsin. Helaas was dit tot half maart gesloten. Ook de midgetgolfbaan was tot half maart gesloten. We hebben toen besloten om naar Knuckleheads te gaan. Een indoor pretpark met een trampoline park, cosmic bowling, minikarts, airkarts, arcade games en zelfs een achtbaantje! Hier konden we ons dus wel even vermaken.

Knuckleheads IMG_1944

De volgende dag gingen we naar Sioux Falls. Onderweg hebben we  gegeten in een family restaurant waar ze tussen de burgers, kipnuggets en patat ook salades op het menu hadden staan. Of deze helemaal gezond waren?? Wij betwijfelen het, maar omdat we niet alleen maar burgers en pizza's kunnen eten hebben we deze toch maar genomen, in het kader van je wordt wat je eet. Ook deze waren enorm en de ober vond het heel vreemd dat we alleen die salade aten en geen dessert wilden. Op weg naar de uitgang van het restaurant kwamen we nog even langs de mooie stalling met allemaal lekkers (muffins, pies etc). En aangezien we toch al zo "gezond" hadden gedaan met de salades konden we het niet laten om even een muffin mee te nemen voor onderweg, die, je raadt het al, ook natuurlijk American Oversized zijn!

Eenmaal in Sioux Falls bleek dit de grootste stad van South Dakota te zijn. Hier gingen we opzoek naar het Falls Park. Een park waar de rivier verandert in een aantal watervallen. Het was echter zo lang al onder nul dat de ijspegels naast de watervallen hingen. Een prachtig gezicht!

Sioux Falls Sioux Falls Sioux Falls

Daarna gingen we op zoek naar een slaapplek. We kwamen terecht in Ramada waar we heerlijk hebben geslapen in een enorme kamer met Kingsize bed.

De volgende dag hadden we een rondleiding gepland staan over het Minuteman Missile National Historic Site. Dit is een commandocentrum uit de koude wereldoorlog. Dit lag echter 400 km verderop, dus we gingen weer op weg. Onderweg genoten van het veranderende landschap. Van bergen naar plat en weer naar bergen. We waren heel vroeg op de plaats van bestemming. We wisselden onderweg van tijdzone waardoor we een uur langer de tijd hadden om er te komen, maar dat wisten we niet van tevoren. Hierdoor konden we nog even het museum in. Daar, en tijdens de rondleiding, was goed te zien dat de hele koude oorlog machogedrag van Rusland en Amerika was, maar dat dit ook met een hoop paranoia gepaard ging. Tegenover elkaar, maar ook zeker tegenover hun eigen mensen. In het commandocentrum zelf was alles beveiligd met codes. Wist je een code niet meer of vergiste je je, dan moest je zonder pardon terug naar waar je vandaan kwam om de hele molen opnieuw te doorlopen. En mocht een heel nieuw team van de basis komen om jouw plekkie op te eisen in het centrum, dan betekende een foute code dus ook dat het team dat al 24 uur beneden zat (klaar om naar huis te gaan) weer net zolang op het andere team mocht gaan wachten.

De United States telde zo'n 10 Launching Controle Centers, elk daarvan had 15 missiles onder zijn hoede. In totaal waren er 150 missiles verdeeld over de Staten.
In geval dat er een Launching Controle Center werd op geblazen door de Soviet Unie kon een ander LCC de bediening overnemen.
In het ergste geval (zoals al eerder werd benoemd ze waren nogal panisch in die tijd), mochten alle LCC's opgeblazen worden door de Soviet Unie, had de US nog een vliegtuig tot hun beschikking om alsnog raketten te kunnen terug vuren.
De Soviet Unie had precies hetzelfde alleen vuurde deze zijn raketten af vanaf een rijdende trein, zodat ze nooit een makkelijke prooi waren voor de US.

Minuteman Missile National Historic Site Minuteman Missile National Historic Site - launch system Minuteman Missile National Historic Site

's Avonds hebben we in een soort Saloon in Wall gegeten. Daarna nog even flink gebruik gemaakt van de Wi-fi op de camping en hop het bed in. Morgen volgt weer een lange dag!

1. Eveline & Jeroen:
    13 maart 2018
    Gave en interessante reis, tot nu toe!
    Xxx J&E
  2. Helga Divendal:
    13 maart 2018
    Het klinkt allemaal heel erg leuk en interessant. Tot nu toe al een belevenis. Heerlijk genieten. xx mama
  3. PdenBraber:
    13 maart 2018
    Leuk, interessant en goed verhaal.
  4. Hans van den Berg:
    13 maart 2018
    Toppers ben al benieuwd naar het volgende verhaal.
  5. Theo Pepping:
    13 maart 2018
    Weer een mooi verhaal blijf jullie volgen gr van ons